måndag 13 december 2010

Ding dong merrily on high!



Till er som gillar julmusik och till er som inte gillar julmusik:


gilla Sufjan Stevens skivor Songs for Christmas.


Fem skivor (med lite lagom 8-10 låter på varje skiva) De innehåller dels klassiska julsånger i indiepop/american folk-stil med extra mycket banjo på ett typiskt Sufjan Stevens vis: Där finns också egenskrivna julsånger som till exempel Did I Make You Cry on Christmas Day? (Well you deserved it) eller den underbart roliga och glada Get behind me Santa.




Jag har sedan jag köpte skivan för tre jular sedan längtat till Advent varje år då jag lyssnar på dem igen och igen. Sångerna innehåller hela spektrat av vad julen har varit är och har blivit. Därför är de så himla bra. De är de klassiska julsångerna, fast i nytt format. Det är det vackra med ett ett ljus som tänds i allt det mörka, själva julmysteriet. Det "röd jultomtekommersiella" finns med och blir till helt underbart roliga och glada julsånger(Förutom Get behind me Santa så finns även Come on! Let's boogie to the elfdance) och sist men inte minst den jul som man själv har upplevt eller upplever då och då, familjen som bråkar eller en ensam farmor i juletid.








Jag tror att skivorna finns på Spotify (ska kolla upp det och säga till). Mitt tips, köpeliköp, på CDon eller nåt!


2 kommentarer:

  1. you got me.. här köps ingenting, för det är ju ryssland, nedladdningens paradis, men lite fast är jag allt nu.

    SvaraRadera
  2. Bara man lyssnar så!
    Jag gillar också verkligen The Friendly Beasts som jag lärt mig spela på gitarr. Tänkte, "Höhö vad fyndig och fin text söte Sufjan gjort", men det var tyrligen en traditionell sång.

    SvaraRadera