söndag 6 februari 2011

Barnkultur och jag

Jag är intresserad av kultur som riktar sig till barn och ungdomar.
Just nu läses Här ligger jag och blöder (2010) en ungdomsroman av Jenny Jägerfeld som flera personer, bl. a. ungdomsbibliotekarien på Lund stadsbibbla sagt är bra. Jag är sugen på Våffelhjärtat som flera barn rekommenderade varmt under en bokfika (också det på Lunds stadsbibliotek). Jag vill se Djungelboken på Stadsteatern i Stockholm och Elake Måns på Stadsteatern i Uppsala och har just frågat min man om han vill gå med mig på den förra och mitt kusinbarn om hon vill gå med mig (hoppas!) på den senare. Det är extra härligt med litteratur, musik, teater eller film som talar till både barn och vuxen samtidigt. Om man lyssnar, läser eller tittar på det igen kan man upptäcka nya saker. Detta är på inget vis en originell tanke, men något som tål att upprepas.
Jag är spänd på den tecknade tyska filmer Tre rövare som handlar om en liten kavat tös som överlistar tre rövare(tror jag). Kanske vill en ofta filmkollande prästkandidat bosatt i Uppsala se den med mig någon gång?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar